Δευτέρα, 4 Ιουλίου 2011

Αυτή είναι η Αφρική! Από παλαιότερη, αλλά πάντα επίκαιρη συνέντευξη του Πατριάρχη...



Ό πρώην Μητροπολίτης Καμερούν καί νύν Πατριάρχης Αλεξανδρείας κ. Θεόδωρος, έξω από τό Μητροπολιτικό του " Μέγαρο " , τήν χορταριασμένη αυτή καλύβα, καί τότε Μητροπολίτης Ζιμπάμπουε !...


 Σεβασμιώτατε, μιλήστε μας για την Ορθοδοξία στο Καμερούν.
Πάνε πέντε χρόνια από τότε πού η Χάρις του Θεού μού ανέθεσε, διά της Ιεράς Συνόδου και του Μακαριωτάτου  Πατριάρχου μας, την διαποίμανση αυτών των ανθρώπων. Όπως γνωρίζετε, εκτός από το Καμερούν, υπάρχει και το Τσάντ. Έχουν δημιουργηθεί σαράντα τρείς ενορίες. 
Ενας ολόκληρος Ορθόδοξος κόσμος αναγεννάται σ΄αυτήν την απέραντη χώρα, πού είναι η τέταρτη σε έκταση σ΄ολόκληρη την Αφρική. Δίπλα στο Καμερούν βρίσκεται η κεντρική Αφρική, η Γκαμπόν, η Γουϊνέα του Ισημερινού και τά νησιά του Αγίου Θωμά. 
Και είναι ευλογία Θεού που σε κάθε χώρα ετοιμάζεται τώρα ένα Ιεραποστολικό Κέντρο.
Αναφερθήκατε σε κάποια κράτη της Δυτικής Αφρικής. Μπορείτε να μας δώσετε κάποια νούμερα, για να καταλάβουμε το μέγεθος των μεγάλων αποστάσεων;
Θα σας πω ένα παράδειγμα: Για να ξεκινήσω από το Γιαουντέ , την πρωτεύουσα του Καμερούν, και να πάω στο Βόρειο Καμερούν – που είναι το μεγάλο Κέντρο της Ιεραποστολής, με πάνω από διακόσιες χιλιάδες πιστούς – υπάρχουν τρείς τρόποι.
Πρώτον, νά ταξιδέψω δυο ώρες με το αεροπλάνο, για να φθάσω στην μεγάλη πόλη Γκάρουα ή στήν Μάρουα, και από εκεί εξήμιση ώρες με το τζιπ της Ιεραποστολής, για να φθάσω στο Κατράν, πού βρίσκεται το Ιεραποστολικό Κέντρο.  
Άλλος τρόπος: Με το τραίνο, που ξεκινάει μόνο εάν υπάρχει πληρότητα σε επιβάτες και αυτοκίνητα και κάνει   μιάμιση μέρα. 
Και ο τρίτος τρόπος είναι οδικώς. Θέλουμε περίπου δυο ημέρες, για να διανύσουμε μια απόσταση 2.500 χλμ. Αλλά τό πρόβλημα είναι ότι, μόλις βγούμε από την πρωτεύουσα Γιαουντέ, σταματάει η άσφαλτος και αρχίζει κοκκινόχωμα  και χωματόδρομος. 
Είναι ένα μαρτύριο, διότι πολλές φορές τα νερά έχουν τόσο σκάψει τους δρόμους που μπορεί το αυτοκίνητο να πέσει σε μεγάλο βάθος και να καθυστερήσουμε και μια μέρα μέχρι να το βγάλουμε από τις λάσπες, διότι το χώμα μετά τις βροχές είναι πολύ μαλακό. Όταν φθάσουμε πια στην Ιεραποστολή έχουν περάσει τρείς ημέρες...  
Τα κράτη του Καμερούν καλύπτουν έκταση δεκαοκταπλάσια της Ελλάδος· ίσως και μεγαλύτερη της μισής  Ευρώπης, γιατί το Τσάντ είναι μιά απέραντη χώρα.
Πότε δημιουργήθηκε, Σεβασμιώτατε, η Ιερά Μητρόπολις Καμερούν;
Η Ιερά Μητρόπολις δημιουργήθηκε το 1958. Από τήν αρχή του αιώνος αρχίζουν να έρχονται Έλληνες ( κυρίως έμποροι ) για ν’ αναζητήσουν μια καλύτερη ζωή στις φυτείες του καφέ και του κακάο. Φέρνουν μαζί τους την  Ορθόδοξη παράδοση· χτίζουν τα πρώτα σχολεία μαζί με τις πρώτες Εκκλησίες. 
Οι αδελφοί μας Αφρικανοί, δειλά- δειλά στην αρχή, έρχονται να παρακολουθήσουν τις Λειτουργίες και τις ακολουθίες. Οι Έλληνες ήταν πάντα φιλικοί  προς τους ιθαγενείς κατοίκους. 
Δεν τούς είδαν ποτέ σαν δούλους· δεν τους καταπίεσαν, όπως άλλοι λαοί, γιατί είναι και ο δικός μας λαός πονεμένος. Κι αυτό συμβαίνει σ’ όλη την Αφρική. Όταν λέμε πως είμαστε Έλληνες, αμέσως οι Αφρικανοί μας αντικρύζουν με θαυμασμό. Έτσι, λοιπόν, έφθασε η Ορθοδοξία στην δυτική Αφρική. 
Σιγά – σιγά, στις Ελληνικές Ορθόδοξες Εκκλησίες έρχονται οι πρώτοι πιστοί, γνωρίζουν την Ορθοδοξία, βαπτίζονται. Υπολογίζω ότι έχουμε περίπου 200.000 πιστούς σε όλα αυτά τα κράτη. Οι Ορθόδοξοι βρίσκονται κυρίως στο Βόρειο Καμερούν. 
Κάτω, προς τον Νότο, που είναι η πρωτεύουσα, έχουμε την ζούγκλα· στον βορρά έχουμε την Σαβάνα, ενώ στο Τσάντ  έχουμε την Σαχάρα.
 Θα μας μιλήσετε, γι’ αυτά;
Η Σαχάρα είναι η έρημος. Δυστυχώς η άμμος κινείται και κάθε χρόνο κατεβαίνει μερικά μέτρα προς τον Νότο. Η Σαβάνα είναι λόφοι με μικρό χορτάρι και θάμνους. Προς τα κεντρικά του Καμερούν αρχίζει η άγρια βλάστηση. 
Τα δάση είναι απάτητα, παρθένα με θεόρατα δέντρα, πάνω από τριάντα μέτρα ύψος και τεράστιους κορμούς· έναν κορμό μπορούν να τον αγκαλιάσουν περίπου δεκαπέντε άντρες με ανοιχτά και τα δυό τους χέρια. Ένα δέντρο εκεί σε πενήντα χρόνια γίνεται τεράστιο. 
Όταν κόβεται, την ώρα που πέφτει, κάνει τέτοιο θόρυβο, που νομίζεις ότι είναι ένα θηρίο που μουγκρίζει. Είναι κάτι το οποίο έζησα και εγω μια φορά, όταν  έτυχε να πάω να συναντήσω κάτι Έλληνες που δούλευαν μέσα στα δάση. 
Σέ ανατριχιάζει η βοή που ακούγεται μέσα στο απέραντο δάσος.
Μιλήστε μας λίγο γιά τούς ανθρώπους τής Αφρικής.
Η Αφρική μού δίδαξε ότι ο άνθρωπος μπορεί νά επιβιώνει καί στίς πιό δύσκολες συνθήκες. Στίς πόλεις μόνο ένα 20%  ζεί σέ πλινθόκτιστα σπίτια μέ σκεπή λαμαρίνες. Τό υπόλοιπο 80% ζεί σέ καλύβες.
 Είναι φοβερή η δεξιοτεχνία μέ τήν οποία πλέκουν αυτές τίς καλύβες. Μού θυμίζει  " Γεροντικό " καί μοναχούς τής Αιγύπτου πού έπλεκαν μέ χόρτα καλάθια, ζεμπίλια, καί στρώματα. Συνήθως δέν μπάζουν νερά.
Τά νεκρικά τους έθιμα συνίστανται σέ χορούς καί τραγούδια συνοδείας τού νεκρού, πού τόν θάβουν μπροστά στήν πόρτα τους πολύ βαθειά φοβούμενοι μή ξεθάψει κάποιος τόν νεκρό γιά νά κάνει μαγείες. Αν είναι Ορθόδοξος ψάλλουν τό Ψαλτήρι τού Δαβίδ στήν γλώσσα τους. 
Στά μνημόσυνα, επειδή δέν έχουνε στάρι, βάζουν τό μίλ , παρόμοιο μέ στάρι. Αυτό, τό έχουν καί γιά τροφή τους, συνθλίβοντάς το μέ δυό πέτρες. Τό διαλύουν  σέ νερό καί  ψήνουν ή βράζουν τόν πολτό, μαζί μέ χόρτα. Έχουν έδαφος εύφορο αλλά τούς λείπει η τεχνογνωσία. 
Τώρα, ετοιμάζουμε ένα μεγάλο πρόγραμμα καλλιέργειας κηπευτικών.
Εκεί οι αρχηγοί πώς αναδεικνύονται; 
Τό αξίωμα τού αρχηγού είναι κληρονομικό. Στό βόρειο Καμερούν υπάρχουν δυό βασιλιάδες. Ο ένας μάλιστα πολύ μάς εκτιμάει καί μάς έχει προσφέρει μία μεγάλη έκταση γιά τό μοναστήρι τού Αγίου Κοσμά. 
Αυτός όταν έρχεται νά μέ δεί στήν καλύβα μου στό Κατράμ, κάθεται πάνω σέ ένα ειδικό χαλί κεντημένο μέ σύμβολα. Οι υπήκοοί του, δέν τόν κυτούν ποτέ στά μάτια, σκύβοντας τό κεφάλι τους. 
Στόν Νότο, υπάρχουν τρείς Σουλτάνοι μέ δικαίωμα ζωής καί θανάτου πάνω στούς υπηκόους τους...
Οί γάμοι εκεί, πώς γίνονται;
Τά αγόρια, σέ ηλικία 16 ετών αρχίζουν τό κυνήγι αγρίων ζώων. Μέ κάποιες τελετές μπαίνουν στήν τάξη τών ανδρών. Κάθε χωριό έχει δικές του συνήθεις γιά τόν γάμο. 
Πέρυσι, σ΄ ένα χωριό πού ήμουνα, είδα αγόρια καί κορίτσια μέ πολύχρωμες στολές συγκεντρωμένα. Κάνανε κάποια τελετή, καί μετά τά αγόρια ένα-ένα έριχναν μιά πέτρα μικρή στήν κοπέλα πού ήθελαν. Μέ αυτήν, θά έφτιαχναν τώρα, τήν δική τους καλύβα καί οικογένεια. Πολύ απλά πράγματα. 
Στούς Ορθοδόξους βέβαια οι γάμοι γίνονται αλλοιώς, μέ συνοικέσια. Ομαδικοί γάμοι ακόμη καί 50 ζευγαριών. Εχουμε δυό μεγάλα μπαούλα μέ νυφικά καί στέφανα γιά τήν τελετή τού γάμου. Η Εκκλησία βοηθάει  οικονομικά  τούς νεόνυμφους. Τούς δίνουμε καί κάποια εικόνα γιά νά προσεύχονται στήν καλύβα τους. 
Νά σημειώσουμε ότι εκεί δέν υπάρχει κοινός κοιτώνας γιά τό ανδρόγυνο. Ο άνδρας έχει τήν δική του καλύβα, κι΄ άν είναι πολυγαμικός ειδωλολάτρης τότε όσες γυναίκες έχει, τόσες καί οί καλύβες... Τά παιδιά, μένουν πάντα μέ τήν μητέρα.
Καί μέσα στήν καλύβα πώς βολεύονται ;
Φτιάχνουν μέ μπαμπού ένα μικρό κρεβάτι. Γιά ντουλάπα έχουν ένα ξύλο κρεμασμένο σέ δυό σχοινιά καί πάνω του αραδιάζουν τά ρούχα τους. Συνήθως τά ρούχα λειώνουν επάνω τους. 
Εμείς τούς διδάσκουμε θέματα πρακτικής υγιεινής, διατροφής, κλπ Οι ιθαγενείς θεωρούν τούς λευκούς ανώτερα όντα καί συνήθως τούς μιμούνται.
Εχουν εμπορικές συναλλαγές, πουλάνε καί αγοράζουν ;
Βέβαια. Υπάρχουν υπαίθριες αγορές, κάθε μέρα καί σέ ένα χωριό, σέ μιά γειτονιά. Δέν κυκλοφορεί χρήμα. Δίνεις ένα κοτόπουλο ή  ένα γουρουνάκι, καί αγοράζεις στάρι, οικοδομικά υλικά, ή κάτι άλλο. Ολα γίνονται μέ ανταλλαγή ειδών.
Σεβασμιώτατε, σέ ποιά ηλικία  συνήθως πεθαίνουν οί Αφρικανοί ;
Γύρω στά 45. Η γυναίκα τεκνοποιεί στά 12. Η υψηλή θερμοκρασία, οι κακουχίες, καί οι συνθήκες ζωής, τούς εξαντλούν γρήγορα. Μοιάζουν εξωτερικά γιά 90 χρονών καί είναι στά 40. 
Δέν έχουν όμως καθόλου άγχος. Σέ κάθε έργο, πού εμείς οι Ευρωπαίοι τρέχουμε, αυτοί σού λένε  " σιγά-σιγά, καί θά γίνει ". Παραξενεύονται μάλιστα πού μάς βλέπουν βιαστικούς. 
Να σας ευχαριστήσουμε, Σεβασμιώτατε, διότι μας λέτε πράγματα πρωτάκουστα. Μας βάζετε στο «κλίμα» της Αφρικής.
Επειδή είμαστε πάνω από τον Ισημερινό, όλο τον χρόνο ξημερώνει στις έξι το πρωί και βραδιάζει στις έξι το απόγευμα. Πρέπει να ξέρετε ακόμη ότι  οι ιθαγενείς  χρησιμοποιούν για την θεραπεία τους πολλά βότανα. 
Για κάθε ασθένεια έχουν κι ένα βότανο. Για την μαλάρια, τα εντερικά, τους πονοκέφαλους ξέρουν ανάμεσα στα δέντρα των δασών ποιο έχει ιαματικές ιδιότητες· ακόμα και για δάγκωμα φιδιού. Υπάρχουν κάτι πέτρες  που είναι μαύρες όπως τα ηφαιστειογενή πετρώματα.
 Όταν τους δαγκώσει ένα φίδι, έχουν αυτή την πέτρα, η οποία βοηθάει να  μην προχωρήσει το δηλητήριο. Έχουμε τους βόες, τις οχιές, έχουμε φίδια που είναι τεράστια, ακόμα και δέκα  μέτρα! Επίσης και πιο μικρά φίδια, δυο μέτρων
Αλλά τα πιο φοβερά είναι αυτά, που τα λέμε σαΐτες. Αυτές πάνε και κάθονται στους κορμούς, στις μπανανιές. Έχουν το ίδιο πράσινο χρώμα με την μπανάνα και είναι πάρα πολύ δύσκολο να τις διακρίνεις. Αν και δεν είναι πάνω από είκοσι πόντους, έχουν τέτοια ελαστικότητα που εκσφενδονίζονται, εξ ού και «σαΐτες». 
Το πιο φοβερό είναι ότι έχουν ένα υγρό, το οποίο, αν πέσει στα μάτια του ανθρώπου, αυτοστιγμής τον τυφλώνει. Έτσι, λοιπόν, έχουμε πολλούς τυφλούς εκεί διότι έχουμε αυτά τα φίδια. Έχουμε όμως και μεγάλα φίδια. 
Πολλές φορές, όταν γυρίζω από περιοδείες, δεκάδες παιδιά έχουν σκοτώσει φίδια και μου λένε:« Μον σενιέρ, σε παρακαλώ, αγόρασε ένα!». Είναι κάποιες φυλές, από τις διακόσιες σαράντα πέντε που υπάρχουν, που τρώνε το κρέας του φιδιού. 
Αυτοί, με μια διχάλα πιάνουν το κεφάλι του φιδιού, για να μην μπορέσει να ρίξει το δηλητήριο και τους δαγκώσει. Αφού το πιάσουν, κόβουν αμέσως το κεφάλι και παίρνουν το υπόλοιπο. Το κρέας του είναι λευκό, σαν το χέλι το δικό μας, σαν τον μπακαλιάρο. Επίσης έχουμε πάρα πολλά ζώα, τα οποία κυνηγούν, για να φάνε το κρέας τους και να επιβιώσουν. 
Εκεί έχουμε έξι μήνες βροχές και έξι μήνες ξηρασία. Οι τροπικές βροχές είναι ένα φοβερό φαινόμενο! 
Βλέπεις να έρχονται τα σύννεφα, να μαυρίζει στο δευτερόλεπτο ο ουρανός και, σαν να είναι κάποιο τάγμα στρατιωτών, τα σύννεφα αυτά προχωρούν  ιλιγγιωδώς. Κι ενώ λάμπει ο ήλιος, βλέπεις ξαφνικά αυτό το μαύρο σύννεφο να προχωράει με φοβερή δύναμη, να σκοτεινιάζει τον ορίζοντα… κι αρχίζει η βροχή. 
Αλλά όταν λέμε βροχή, είναι κάτι το φοβερό! Οι σταλαγματιές εκεί, είναι όπως το νερό ενός ποτηριού, τόσο χοντρές…
Σεβασμιώτατε, μιά φορά μάς στείλατε μία φωτογραφία σας μπροστά σέ μία καλύβα. Αυτό, μάς γράφατε, ήταν  τό Επισκοπείο σας... Αυτό μάς συγκίνησε πολύ. Όταν πέφτει τό σκοτάδι δέν έχετε φωτισμό ;
Οχι, αλλά δέν υπάρχει πρόβλημα, γιατί ο άνθρωπος μαθαίνει νά ζεί καί στίς πιό δύσκολες καταστάσεις. Εχουμε  λάμπες πετρελαίου, αλλά δέν  μπορείς να τις ανάβεις όλη την ώρα. 
Τίς νύχτες λοιπόν, αφού ανάψουμε την φωτιά, έρχονται οι άνθρωποι  σ΄εμάς, γιατί το θεωρούν μεγάλη χαρά και ευλογία να πάνε στην καλύβα όπου είναι οι Ιεραπόστολοι και ο Επίσκοπος. Καθόμαστε γύρω-γύρω από την φωτιά και κουβεντιάζουμε. Χιλιάδες ερωτήσεις.... 
Το βράδυ ακούμε από τα βάθη της σαβάνας μικρά τύμπανα. Είναι τα παιδιά που κάθε βράδυ ανάβουν μια μεγάλη φωτιά και αρχίζουν να χορεύουν κυκλικά για ώρες ολόκληρες. Λένε δικά τους τραγούδια, αλλά και πολλούς ψαλμούς που πάντα τελειώνουν με το "Αλληλούια". 
Υψώνουν τα χέρια τους στον ουρανό και χορεύουν επί ώρες. Και πάντα ξέρουν ότι μέσα στο σκοτάδι θα πάω κρυφά πίσω από ένα δέντρο και θα  ρίξω στον αέρα καραμέλες που έχω σε μια σακούλα. Είναι υπέροχο το θέαμα, οι καραμέλες νά πετούν στον αέρα, πάνω από την φωτιά, και αυτή είναι η μεγαλύτερη χαρά τους. 
Μού κάνει εντύπωση πώς μπορούν και περπατούν ώρες ολόκληρες μέσα στο σκοτάδι, χωρίς φακούς βέβαια.
Να πούμε λίγα πράγματα και για τις ιεραποστολικές σας περιοδείες, και μετά να αναφερθούμε στο έργο, καί στις ανάγκες της Εκκλησίας.
Έχω μερικά στοιχεία, τα οποία είχα συλλέξει για να σας τα αναφέρω, αν θέλετε. 
Το 2001 λειτούργησαν 5 νέα Ιεραποστολικά Κέντρα. Συνολικά λειτουργούν 28 κέντρα στο Καμερούν, 7 στο Τσάντ, 3 στην Κεντροαφρικανική Ένωση και 2 στήν Γκαμπόν. 
Έχουμε 40 Ιεραποστολικά Κέντρα σ' ολόκληρη την επικράτεια της Μητροπόλεως. Οι Ναοί που λειτουργούν σήμερα είναι πάνω από εικοσιπέντε.
 Ο συνολικός αριθμός των Ορθοδόξων έχει ξεπεράσει τις 200.000 και καθημερινά προσέρχονται εκατοντάδες στην Ορθόδοξη πίστη μας. Τον περασμένο χρόνο βαπτίσθηκαν με το έλεος του Θεού 10.000 πιστοί περίπου. Τώρα τελειώνουμε το Σχολείο της Ιεραποστολής. Η φοίτηση είναι βέβαια δωρεάν. 
Έχουμε δυο Ιατρικά Κέντρα και δίνουμε και φάρμακα. Όλα παρέχονται δωρεάν. Δεν παίρνουμε ποτέ χρήματα. Ό,τι μας δίδεται, μέσα απ' την καρδιά το προσφέρουμε δωρεάν. 
Δίνουμε ως Ιεραποστολή, υποτροφίες, σε περισσότερα από τριακόσια παιδιά του Γυμνασίου και του Λυκείου. Βοηθάει η ταπεινή μας Ιεραποστολή εκατοντάδες αναξιοπαθούντες, χήρες, ορφανά, αναπήρους μοιράζοντας τρόφιμα, ρούχα, χρήματα, σε όλα τα Ιεραποστολικά μας Κέντρα. 
Διανέμονται πάνω από 20 τόνους τρόφιμα, εκατοντάδες δέματα με είδη ενδύσεως - υποδήσεως  και σχολικά είδη. Ακόμη, η Ιεραποστολή βοηθάει τον αγροτικό πληθυσμό στις γεωργοκτηνοτροφικές δραστηριότητες. 
Δίνουμε ακόμη συμβουλές και οδηγίες για τις καλλιέργειες και την εκτροφή των ζώων. 
Μόνο το 2001 έγιναν 3 γεωτρήσεις με αντλίες, από τις οποίες υδρεύονται χιλιάδες αδελφοί μας, και τώρα ετοιμάζουμε άλλα δεκατέσσερα πηγάδια.
Προχωρείτε και σε ανέγερση Ναών ;
Ναι. Έχουν κτιστεί πάνω από 17 Ναοί, γιατί θέλουμε η Ορθόδοξη Ιεραποστολή μας να ξεκινάει πάντα από το Ναό. Γενικώς, νά είναι η  ζωή μας λατρευτική. Αρχίζει τώρα νά κτίζεται τό Μοναστήρι μας, ο  Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Αγοράσαμε πάρα πολλά υλικά, μεγάλες ποσότητες σέ τσιμέντα, σίδερα , χαλίκι, άμμο.
Ένα μεγάλο έργο, που οπωσδήποτε θέλει αρκετά εκατομμύρια. Και επειδή δώσατε στό Μοναστήρι σας το όνομα του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού από τον Συνδεσμό μας, εμείς έχουμε  χρέος πιά, να παρακαλέσουμε  τον Θεό να βρεί κανέναν ευεργέτη, γιά να βρεθούν τουλάχιστον δέκα εκατομμύρια βοήθειας στό έργο σας...
Ενθυμούμενος τόν Άγιο Κοσμά τόν Αιτωλό, φτωχό μοναχό κι΄ αυτόν, που με το μπαστουνάκι του γύριζε από χωριό σε χωριό γιά να κηρύξει την αγάπη του Χριστού, μού έρχεται στήν σκέψη μου καί λέω,
Έ... πατρο - Κοσμά, πού είσαι Άγιος για την Εκκλησία, συ θα μας βοηθήσεις ώστε αυτό το Μοναστήρι να μεταδίδει φως Χριστού καί ακτίνα ελπίδας στους αδελφούς μας εδώ, που είναι ξεχασμένοι από τους ανθρώπους αλλά πού δεν τους ξέχασε όμως ο Θεός. Και τόν παρακαλώ...
Άγιε μου, εσύ που αγάπησες τον ταπεινό άνθρωπο, τον χωρικό, που έτρεξες γι 'αυτόν, που μαρτύρησες, Άγιε Κοσμά μου, εσύ ξέρεις... 
Η δουλειά σου τώρα είναι, να μας βοηθήσεις Παπά - Κοσμά, μή μάς ξεχάσεις κι΄εσύ...
Σεβασμιώτατε, όλες αυτές τις Ενορίες, ή τα Κέντρα, τά προλαβαίνετε γιά επίσκεψη ;
Όλα! Μόνο στο Τσάντ, το 2002 , δημιουργήθηκαν με το έλεος του Θεού 42 νέες Ενορίες. Απλώνεται η Ορθοδοξία. Απλώνεται πάρα πολύ. 
Μόνο που δεν υπάρχουν Ιεραπόστολοι. Δεν υπάρχουν δυστυχώς, άνθρωποι να μας βοηθήσουν. Αυτός είναι ο μεγάλος μας πόνος, τό μεγάλο μας πρόβλημα...
Ζητάτε από την Ελλάδα πρόσωπα; Από πού τά ζητάτε;
Από παντού! 
Από Μοναστήρια, από Εκκλησίες, από Μητροπόλεις. Πρέπει να μάθουμε ότι η Ορθοδοξία δεν πρέπει να περιορίζεται σ' αυτή την όμορφη και ευλογημένη χώρα που λέγεται Ελλάδα. 
Να μην ξεχνάμε ότι οι μεγαλύτεροι Ιεραπόστολοι ξεκίνησαν από το Βυζάντιο. Ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος! Οι μαθητές του Χριστού, οι μεγάλοι ας πούμε αναχωρητές, έφυγαν και πήγαν στα πέρατα του κόσμου. 
Δεν έμειναν στα Ιεροσόλυμα, δεν έμειναν γύρω από μια ακτίνα σαράντα, εκατό χιλιομέτρων, αλλά πορεύθηκαν σ' όλο τον κόσμο. Άλλος στην Αραβία, άλλος στην Ινδία, ο Απόστολος Παύλος έρχεται στη Θεσσαλονίκη, Βέροια, Κόρινθο. 
Βέβαια δεν είναι για όλους η Ιεραποστολή· είναι χάρισμα για ορισμένους. Αυτοί όμως που το έχουν μέσα τους, είτε Κληρικοί είτε λαϊκοί, να πάρουν αυτή την απόφαση. Είναι μεγάλο πράγμα να έχω κοντά μου τρία άτομα. 
Δεν τους θέλω για πάντα. Για τρία - τέσσερα χρόνια, ακόμη γιά δύο ή ένα χρόνο. Όχι μόνο σε μένα. Και στους άλλους αδελφούς μας. Νιγηρία, Γκάνα, Μαδαγασκάρη· ο Νεκτάριος ολομόναχος εκεί κάτω. Στην Ουγκάντα, στην Κένυα, στις Ινδίες... Αυτό είναι το μεγάλο μας πρόβλημα. 
Θέλουμε ανθρώπους. Να φωτίσει ο Θεός αυτούς που έχουν μέσα στην καρδιά τους το χάρισμα που λέγεται Ιεραποστολή, ώστε να έρθουν κοντά μας για λίγο, και ας επιστρέψουν μετά πάλι πίσω. 
Ας μη μείνουν για πάντα!
 Σεβασμιώτατε, μήπως φοβούνται τίς δυσκολίες, τίς ασθένειες;
Εάν έχεις μέσα  σου, αγάπη Θεού και φλόγα πίστεως, όλα ξεπερνιούνται.
Πως τα ξεπεράσατε εσείς; Μας κάνουν εντύπωση τά περιστατικά πού μάς διηγηθήκατε....
Η διακονία μου η εκκλησιαστική αρχίζει από τό νησί μου, την Κρήτη. Κι όμως, ο Θεός έτσι τα έφερε, έτσι το θέλησε, να βρεθώ στην Ρωσία δέκα ολόκληρα χρόνια. 
Διέτρεξα τήν Σιβηρία, Αρμενία, Γεωργία, πάνω στο Νοβοσιμπίρσκ, κάτω στην Οδησσό, στο Κίεβο, παντού. Από 'κει πηγαίνω για λίγο στην Αλεξάνδρεια, στον Μακαριώτατο Πατριάρχη μας κ. κ. Πέτρο. Κι έτσι, λοιπόν, βρίσκομαι τώρα στην Αφρική. Απλώς είναι η απόφαση.
 Ή αγαπάς τον Θεό και διακονείς τα πλασματά του, ή παραμένεις στην καθημερινότητα καί στό χουζούρι σου....
Σεβασμιώτατε, μήπως φταίει αυτό το χουζούρι μας; Μήπως έχουμε έλλειψη αγάπης ή μήπως φοβόμαστε την Αφρική;
Είναι κι αυτό, διότι η Αφρική είναι ένας κόσμος άγνωστος, μυστηριώδης. Όταν πάς εκεί, ξεχνάς ποιός είσαι, από που είσαι, ποιοί είναι οι συγγενείς σου. Είναι τέτοιοι οι ρυθμοί του έργου, που όλα εκεί ξεχνιούνται.
Σεβασμιώτατε, οι άνθρωποι που θα έρθουν εκεί, πρέπει να ξέρουν την γλώσσα;
Δεν είναι ανάγκη να ξέρουν Γαλλικά. 
Αρκεί νά μιλούν  την γλώσσα της αγάπης. Αυτό μάς φτάνει. Άν κάποιος είναι Κληρικός, μπορεί νά  βοηθήσει με μια Ακολουθία· αν είναι λαϊκός, μπορεί νά βοηθήσει σε πρακτικά θέματα. 

Δεν είναι ανάγκη να μιλά. Θά διδάσκει μέ τά έργα του, βλέποντάς τον οι ιθαγενείς πως θα φυτέψει, πως θα φτιάξει ή  θα τούς δώσει κάτι. Αυτά δεν χρειάζονται λέξεις, χρειάζονται αγάπη. 
Όταν έχεις αγάπη, όλα γίνονται. Βοηθάει και η γλώσσα, αλλά και μόνο που θα έρθουν οι ιθαγενείς κοντά σου να κουρνιάσουν και θα τους δώσεις λίγη από την αγάπη σου, από την συμπόνια σου, ένα φάρμακο, μιά καραμέλα,  αυτό λέει όσα δεν λένε χίλιες λέξεις...
Οι τοπικές διάλεκτοι είναι 240, αλλά η κοινή γλώσσα είναι τα Γαλλικά και μετά τα Αγγλικά. Η κάθε διάλεκτος μπορεί να έχει και 500 λέξεις. 
Γι' αυτό και το κηρυγμά μου, που το κάνω στα Γαλλικά ή στα Αγγλικά, μεταφράζεται στις φυλές που παρακολουθούν εκείνη την ημέρα την Ακολουθία.
Σεβασμιώτατε, οι Αρχές του τόπου πως σας βλέπουν;
Μας σέβονται πάρα πολύ. 
Έχουν μεγάλη εκτίμηση προς την Ορθόδοξη Εκκλησία λόγω του ότι η Εκκλησία μας δεν έγινε ποτέ Εκκλησία του εμπορίου. 
Η Ορθόδοξη Εκκλησία ξέρει πάντα να προσφέρει δωρεάν ότι μπορεί. Δεν έκανε ποτέ εμπόριο. Ήταν, είναι και θα είναι Εκκλησία πνευματική, Εκκλησία αγάπης!  Δέκα έχουμε; δέκα θα δώσουμε. Ένα τσουβάλι ρύζι έχουμε; Θα το δώσουμε. Δέκα τσουβάλια ρούχα έχουμε; Θα τα δώσουμε. 
Ποτέ δεν περιμέναμε να μας ανταποδώσουν τίποτα. Δεν ζητήσαμε χρήματα, και αυτό εκτιμάται. Ούτε εκμεταλλευτήκαμε τόν φτωχό λαό. Όταν έρχονται να μας βοηθήσουν, θα τους το ανταποδώσουμε με ότι μπορούμε. Ποτέ δε θα γίνουν δούλοι μας, πράγμα το οποίο εκτιμάται. 
Ούτε στην πολιτική παρεμβαίνουμε. Θα πούμε τον λόγο της αλήθειας αλλά δεν θα κάνουμε Ιεραποστολή για την πολιτική και το εμπόριο. Κάνουμε Ιεραποστολή για το όνομα του Χριστού, γιά την Εκκλησία Του
Σεβασμιώτατε, οι άνθρωποι από τις άλλες αιρέσεις καταλαβαίνουν αυτή την διαφορά;
Βεβαίως, και μάλιστα με συγκινεί όταν ακόμη καί επίσκοποι των καθολικών και των προτεσταντών, μού λένε, "Σεβασμιώτατε, έχετε κάτι εσείς στην Ορθόδοξη Εκκλησία που λέγεται πνευματικότητα...". 
Κι΄αυτό, γιατί οι τελετές μας, η Θεία Λειτουργία, οι Ακολουθίες μας, το κερί καί τό λιβάνι μας, οι εικόνες μας ξεχωρίζουν. Αυτοί δέν έχουν τέτοια πράγματα... 
Ομως, τελειώνοντας τήν συνέντευξή μου αυτή, μια λέξη μόνο θέλω νά προσθέσω μέσα από την καρδιά μου. 

Σάς ευχαριστώ γιά τήν ευκαιρία πού μού δώσατε, νά ιδούν τό φώς τής  δημοσιότητος τέτοια ιεραποστολικά θέματα. Ο Θεός να σας έχει πάντα καλά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου