Δευτέρα 21 Μαρτίου 2011

Ιερά Μητρόπολη ΄Ακκρας: Χρονικό 10ήμερης ιεραποστολικής εξόρμησης στην Γκάνα (Ιανουάριος 2011)

(Ιερά Μητρόπολη ΄Ακκρας: Ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 1997, καταρχάς ως Ιερά Επισκοπή Γκάνας και στις 6 Οκτωβρίου 2009 ανυψώθηκε σε Μητρόπολη. Συγκροτείται από τη Γκάνα, Ακτή Ελεφαντοστού, Μάλι, Μπουρκίνα Φάσο. Η έδρα της Μητροπόλεως είναι στην 'Ακκρα της Γκάνας και Μητροπολίτης είναι ο Σεβασμιώτατος κ. Γεώργιος)

Ημέρα 1η, Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2011: Με τις ευχές και τις ευλογίες της Α.Θ.Μ. του Πάπα και Πατριάρχη Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεοδώρου Β΄ φτάσαμε στη Γκάνα μαζί με ομάδα προσκυνητών από την Ελλάδα και την Κύπρο, όλοι φίλοι της Ιεραποστολής. Το ταξίδι μεγάλο, διήρκησε 18 ώρες. Από την πρώτη στιγμή αισθανθήκαμε την αλλαγή του κλίματος. Αφήσαμε στην πατρίδα τον χειμώνα και μας υποδέχτηκε η ζέστη, η υγρασία και η σκόνη από τη Σαχάρα. Μας υποδέχτηκαν επίσης οι ιθαγενείς κληρικοί, ο Πρόξενος της Ολλανδίας που είναι Ορθόδοξος και η Κύπρια επιχειρηματίας Άντρη Μαραγκού, που ζει στην Άκκρα τα τελευταία 17 χρόνια. Για να φτάσουμε στον Καθεδρικό Ναό χρειάστηκε να διανύσουμε απόσταση 15 χιλιομέτρων, όμως η διαδρομή λόγω των δημοσίων έργων, των χιλιάδων αυτοκινήτων, ποδηλάτων, μηχανών και ανθρώπων, διήρκησε γύρω στα 90 λεπτά. Αφού πήραμε την πρώτη εμπειρία της τρομακτικής κίνησης στους δρόμους της πρωτεύουσας φτάσαμε στον προορισμό μας. Ο Καθεδρικός Ιερός Ναός, αφιερωμένος στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος, κτίστηκε με φροντίδα Αμερικανών Ορθοδόξων πριν από 20 χρόνια. Το Επισκοπείο λιτό και απέριττο, βρίσκεται πίσω από το Ιερό του Καθεδρικού, κτίστηκε με φροντίδα του Επισκόπου Γκάνας κ. Παντελεήμονος και εγκαινιάστηκε το 2002. Παραπλεύρως, ο Μητροπολίτης κ. Δαμασκηνός έκτισε διώροφο κτίριο με πέντε δωμάτια φιλοξενίας εθελοντών Ιεραποστόλων, τρεις αίθουσες διδασκαλίας, κουζίνα και γραφείο. Στις αίθουσες γίνονται τα σεμινάρια των κληρικών, των κατηχητών και των υποψηφίων προς ιερωσύνη. Η νύκτα δύσκολη. Παντού κουνούπια, ορατός κίνδυνος για ελονοσία, η οποία είναι η πρώτη αιτία θανάτου παιδιών στη Γκάνα.

Ημέρα 2η, Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2011: Αφίχθηκαν οι Αρχιερείς, Ο Σεβασμιώτατος Νιγηρίας κ. Αλέξανδρος, ο Σεβασμιώτατος Ειρηνουπόλεως και Σεϋχελλών κ. Δημήτριος, ο Σεβασμιώτατος Ζάμπιας και Μαλάουι κ. Ιωακείμ και ο Θεοφιλέστατος Μοζαμβίκης κ. Ιωάννης. Το απόγευμα τελέσαμε ομαδικές βαπτίσεις στο Βαπτιστήριο του Καθεδρικού Ιερού Ναού. Ακολούθησε ο Εσπερινός. Η χορωδία του Καθεδρικού έψαλλε όμορφα και ενθουσίασε όλους τους προσκυνητές. Το απόγευμα διακόπηκε απροειδοποίητα η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και αναστάτωσε τις προετοιμασίες της ενθρονίσεως. Ζέστη και υγρασία. Πολύ δύσκολες οι συνθήκες χωρίς ανεμιστήρες. Η διακοπή ρεύματος διήρκησε τρεις μέρες.

Ημέρα 3η, Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011: Και πάλι χωρίς ηλεκτρισμό. Στον Καθεδρικό Ιερό Ναό δεν είχαμε ούτε φώτα, ούτε ανεμιστήρες. Ανοίξαμε όλα τα παράθυρα και τις πόρτες. Η Θεία Λειτουργία με τη χάρη του Θεού έγινε χωρίς άλλα τεχνικά προβλήματα. Ακολούθησε η τελετή της ενθρόνισης. Στη συνέχεια τράπεζα αγάπης, χοροί και τραγούδια στην αυλή του Καθεδρικού.

Ημέρα 4η, Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2011: Οι προσκυνητές ταξίδεψαν στην πόλη Ίνια, όπου και το ομώνυμο φρούριο στο οποίο γινόταν το σκλαβοπάζαρο. Εκεί βρίσκεται και το κέντρο της γης, όπου τέμνεται ο ισημερινός με το μεσημβρινό. Στη μεγάλη αίθουσα των κατηχητικών έγινε η πρώτη σύναξη του Ιερού κλήρου, συζητήσαμε τα προβλήματα και δόθηκαν οι κατευθυντήριες γραμμές. Ακολούθησε γεύμα με όλους τους κληρικούς και τις πρεσβυτέρες τους.

Ημέρα 5η, Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2011: Ταξιδέψαμε στην πόλη Λάρτε, εκεί που ξεκίνησαν οι κατηχήσεις και έγιναν οι πρώτες βαπτίσεις. Οι παλαιοί κληρικοί μάς είπαν πως ο Μητροπολίτης Ειρηναίος πήγαινε εκεί με ταξί για να τους κατηχήσει και να βαπτίσει. Πρώτος σταθμός ο Ιερός Ναός των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου. Δοξολογία και ομιλία. Επίσκεψη στην Τεχνική Σχολή Άγιος Πέτρος, συνάντηση με τη μαθητιώσα νεολαία και τον σύλλογο καθηγητών, ξενάγηση στους χώρους της σχολής, ενημέρωση για τον τρόπο λειτουργίας της και τις άμεσες ανάγκες, που είναι η ανέγερση οικοτροφείου, αίθουσας ηλεκτρονικών υπολογιστών και αγορά μικρού λεωφορείου για τις μετακινήσεις των μαθητών. Στη συνέχεια επίσκεψη στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου στην παραθαλάσσια πόλη Τέμα. Ο Ιερός Ναός κτίστηκε από τον καπετάνιο Παναγιώτη Τσάκο και εγκαινιάστηκε από τον Πατριάρχη μας το 2008. Τελέσαμε και επιμνημόσυνη δέηση προς ανάπαυση της ψυχής της θυγατέρας του κ. Τσάκου, της αγαπημένης του Μαρίας. Οι συνεργάτες του καπετάνιου μας φιλοξένησαν στο σπίτι τους, όπου και γευματίσαμε.

Ημέρα 6η, Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011: Ταξιδέψαμε στην πόλη Μπρεμάς. Προσκύνημα και δέηση στον Ιερό Ναό Αναλήψεως του Κυρίου. Εν πομπή με ψαλμωδίες μεταβήκαμε στις όχθες του ποταμού Βόλτα και τελέσαμε ομαδικές βαπτίσεις κατηχουμένων. Πνευματική ανάταση, κατάνυξη, συγκίνηση. Κατάδυση του Τιμίου Σταυρού. Πολλοί νέοι βούτηξαν στο νερό. Ένας ο τυχερός. Επιστροφή στον Ιερό Ναό, λιτό γεύμα με εξωτικά φρούτα από τα δέντρα της παρακείμενης ζούγκλας, χοροί και τραγούδια. Συνάντηση με τους αρχηγούς των φυλών, γενικό αίτημα η ανέγερση σχολείου για τις ανάγκες της κοινότητας και ενός πηγαδιού για πόσιμο νερό.

Ημέρα 7η, Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2011: Συνάντηση με τη νεολαία, τους κατηχητές και τα εκκλησιαστικά συμβούλια. Αναχώρησε ο π. Νεκτάριος για την πρωτεύουσα των Η.Π.Α. Παρέμεινε στην Άκκρα για δέκα μέρες και οργάνωσε σεμινάρια για τους ιερείς και τους κατηχητές. Φεύγοντας μας άφησε πέντε ηλεκτρονικούς υπολογιστές και δύο εκτυπωτές που έφερε μαζί του από την Αμερική, δωρεά των ενοριτών του.

Ημέρα 8η, Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2011: Συνεχίστηκαν οι συναντήσεις με τους συνεργάτες και με τους λιγοστούς Έλληνες που ζουν στη Γκάνα. Δέκα τον αριθμό.

Ημέρα 9η, Σάββατο 29 Ιανουαρίου 2011: Ταξιδέψαμε στην Κεντρική Γκάνα. Υποδοχή στην είσοδο της πόλης Γκομόα από τους πιστούς και τους αρχηγούς των φυλών. Εν πομπή υπό τον ήχο των τυμπάνων φτάσαμε στον Ιερό Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Και στη συνέχεια διασχίσαμε το δάσος και μέσα από μια πανέμορφη διαδρομή φτάσαμε στο Παρεκκλήσιο των Αγίων Ραφαήλ, Ειρήνης και Νικολάου. Τελέσαμε τα θυρανοίξια του νεόδμητου Παρεκκλησίου και στη συνέχεια τη Θεία Λειτουργία. Παρά τη ζέστη και την υγρασία συγκεντρώθηκαν γύρω από το Παρεκκλήσι εκατοντάδες πιστοί. Έφτασαν εκεί από όλες τις ενορίες για την ετήσια συνάντησή τους, που διαρκεί τρεις ημέρες. Επιστροφή στον κυρίως Ιερό Ναό. Προσφωνήσεις από τους τοπικούς άρχοντες. Και πάλι γενικό αίτημα η ανέγερση μικρού Σχολείου και ενός πηγαδιού για πόσιμο νερό. Στη συνέχεια η κάθε ενορία παρουσίασε το δικό της εορταστικό πρόγραμμα. Διανομή συσσιτίου σε όλους τους παρευρισκομένους, δώρα και γλυκά σε όλα τα παιδιά. Αργά το απόγευμα επιστροφή στην πρωτεύουσα. Και πάλι η κατάσταση στους δρόμους φρικτή.

Ημέρα 10η, Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011: Θεία Λειτουργία στον Καθεδρικό Ιερό Ναό. Αποχαιρετισμός και ανταλλαγή δώρων. Όλοι σκυθρωποί. Στο αεροδρόμιο συγκίνηση και δάκρυα και από τους προσκυνητές και από τους Αφρικανούς. «Να μας ξανάρθετε σύντομα», φώναζαν οι Αφρικανοί, «μην μας ξεχνάτε». Μα πώς να σας ξεχάσουμε απαντούσαν οι προσκυνητές, έχετε ήδη κατακτήσει ένα κομμάτι της καρδιάς μας.