Παρασκευή 5 Απριλίου 2013

Η παρουσία και μαρτυρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Κεντρο-Δυτική Αφρική

 

Ιερά Μητρόπολις Καμερούν
 

Η  ΠΑΡΟΥΣΙΑ  ΤΗΣ  ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ  ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ  ΣΤΗΝ  ΚΕΝΤΡΟ-ΔΥΤΙΚΗ ΑΦΡΙΚΗ

Η παρουσία και μαρτυρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Κεντρο-Δυτική Αφρική-( Καμερούν, Τσαντ, Κ.Α.Δ.,Γκαμπόν, Νιγηρία, Γκάνα, Τόγκο, Μπενίν, Ακτή Ελεφαντόδοντος, Σιέρα Λεόνε, Μαλί, Σενεγάλη κ.λ.π.)- σηματοδοτείται από τα τέλη του 19ου αιώνα και αρχές του 20ου αιώνα με το μεγάλο μεταναστευτικό ρεύμα των Ελλήνων.
Οι Ελληνικές Κοινότητες της Αφρικής πληθαίνουν μετά την Μικρασιατική Καταστροφή (1922).
Με το κύμα των προσφύγων μεταφέρεται για πρώτη φορά η έκφραση της Ορθοδόξου Παραδόσεως στην Υποσαχάρια Αφρική.
Το 1951 κατά την εποχή της Υπάτου Γαλλικής Αρμοστείας καί διακυβερνήσεως της πλειοψηφίας των χωρών της Κεντρικής Αφρικής συνεστήθη και ανεγνωρίσθη η Ορθόδοξη Εκκλησία ως "Mission Grec Orthodoxe du Cameroon".
Το 1951 θεμελιώνεται ο Ιερός Ναός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στο Yaoundé και το 1953 ο Ι. Ναός Αγ. Κωνσταντίνου & Ελένης στην Douala.
Το 1959 επί Πατριαρχίας του Πάπα και Πατριάρχου Αλεξανδρείας κυρού ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ με Πατριαρχικό Τόμο ιδρύθη η «Ιερά Μητρόπολις Άκρας και πάσης Δυτικής Αφρικής».
Το 1995 μετενομάσθη εις : «Ιερά Μητρόπολις Καμερούν», ενώ το 1997 διηρέθη σε τρία τμήματα και από την αχανή Μητρόπολη Καμερούν προέκυψαν δυο νέες Επισκοπές: η «Επισκοπή Νιγηρίας» και η «Επισκοπή Γκάνας»–(σήμερα και οι δύο ανεβιβάσθησαν εις την περιωπήν της Μητροπόλεως του Θρόνου του Αγίου Μάρκου ως «Ιερά Μητρόπολις Νιγηρίας» και «Ιερά Μητρόπολις Άκκρας»)- ενώ το Κονγκό Μπαζαβίλ προσετέθη εις την Ιερά Μητρόπολη Κεντρώας Αφρικής.
Την Ιερά Μητρόπολη Καμερούν διακόνησαν κατά σειρά οι εξής Μητροπολίτες:
  1. Μητροπολίτης Ευστάθιος (1959-1974)
  2. Μητροπολίτης Ειρηναίος (1975-1990)
  3. Μητροπολιτης Πέτρος (1990-1997) (και μετέπειτα Πέτρος ο Ζ' Πατριάρχης Αλεξανδρείας)
  4. Μητροπολίτης Θεόδωρος (1997-2002) (ο σημερινός Θεόδωρος Β' Πατριάρχης Αλεξανδρείας και ο
  5. Μητροπολίτης Δημήτριος νυν Μητροπολίτης Ειρηνουπόλεως (2002-2004)
  6. Από του έτους 2004 η Ιερά Μητρόπολις Καμερούν ποιμαίνεται από τον Σεβ. Μητροπολίτη κ. Γρηγόριον.
Τήν 12ην Φεβρουαρίου 2009 ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία ἀνεγνωρίσθη στήν Δημοκρατία τοῦ Καμερούν μέ τό ὑπ’ ἀριθμ. 2009/070 du 12 Février 2009 Προεδρικό Διάταγμα.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΤΗΣ Ι. Μ. ΚΑΜΕΡΟΥΝ

Η πνευματική δικαιοδοσία της Ιεράς Μητροπόλεως Καμερούν περιλαμβάνει,σήμερα, τις χώρες:
 
1. Καμερούν,
2. Τσαντ,
3. Κεντρική Αφρικανική Δημοκρατία,
4. Γκαμπόν,
5. Ισημερινή Γουϊνέα, και
6. τα Νησιά του Ατλαντικού Ωκεανού Αγίου Θωμά και Πρίγκηπος.
 
Η έδρα της Ιεράς Μητρόλεως Καμερούν βρίσκεται στην πρωτεύουσα του Καμερούν, Yaoundé όπου για πρώτη φορά συνεκροτήθη η «Ελληνική Κοινότητα Γιαουντέ καί Περιχώρων» για την κατασκευή του πρώτου Ορθοδόξου Ναού στην χώρα του Καμερούν (Ευαγγελισμός της Θεοτόκου- 1951).
Η Ιεραποστολική δραστηριότητα της Ιεράς Μητροπόλεως Καμερούν ξεκίνησε το 1980 όταν αυτή προσεκλήθη να δραστηριοποιηθεί Ιεραποστολικώς στην Ακραία, βορείως, Επαρχία της χώρας –(Extreme Nord)- και σε χωριά εντελώς εγκαταλελειμμένα από άλλες χριστιανικές ομολογίες.
(Είναι σημαντικό για την ιστορία της Ι.Μ. Καμερούν να διευκρινήσουμε ότι η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ενώ δραστηριοποιείται από το 1880 στο καμερούν μόλις το 1972 φθάνει στην πρωτεύουσα Maroua της επαρχίας Extreme Nord).
Το Καμερούν είναι μια χώρα της Κεντροδυτικής Αφρικής 17.000.000 κατοίκων επισήμως καταγεγραμμένων, ενώ υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό μη καταγεγραμμένων κατοίκων. Η νότια πλευρά του βρέχεται από τον Ατλαντικό Ωκεανό όπου και έχει ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Αφρικής στην πόλη Ντουάλα, η οποία αποτελεί την οικονομική πρωτεύουσα της χώρας.
Η χώρα διαιρείται μορφολογικά και κλιματολογικά σε τρεις ζώνες:
  • Παράλια-Τροπική,
  • Σαβάνα και
  • Υποσαχάρια έρημο.
Την ίδια διαίρεση ακολουθεί και η πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας με περισσότερο ανεπτυγμένο τον Νότο.
Υπάρχει μεγάλο ποσοστό ανεργίας υπέρ-γεννητικότητα και φτώχεια. Στο βόρειο τμήμα της χώρας η πολιτιστική διαφορά είναι εμφανής με πολύ δυσκολότερες συνθήκες ζωής και ιδιάζοντα προβλήματα και γι' αυτό το λόγο εγκαταλείφθηκαν πολλές Ιεραποστολικές προσπάθειες διαφόρων Χριστιανικών Ομολογιών.
Το έθνος του Καμερούν συγκροτείται από 220 διαφορετικές φυλές με μια μεγάλη διαφοροποίηση στα ήθη, τα έθιμα, την κουλτούρα και την ιδιοσυγκρασία. Επίσημες γλώσσες της χώρας είναι η Γαλλική και Αγγλική ενώ σε καθημερινή χρήση υπάρχουν και οι 220 γλώσσες των αντίστοιχων φυλών.
Οι υπόλοιπες χώρες κοινωνιολογικά, μορφολογικά και κλιματολογικά κινούνται στο ίδιο πλαίσιο με τη χώρα του Καμερούν.

Θρησκείες

Στη Κεντροδυτική Αφρική υπάρχει πλουραλισμός Θρησκειών και Χριστιανικών Ομολογιών. Με βάση το Καμερούν, μπορούμε να πάρουμε μια γενική ιδέα.
Υπάρχουν 64 ανεγνωρισμένες χριστιανικές Ομολογίες πού συνολικά καλύπτουν το 53% του πληθυσμού με συντριπτική πλειοψηφία των Ρωμαίο-Καθολικών, η παρουσία των οποίων έχει τις ρίζες της στο 1860 και των Προτεσταντών οι οποίοι ζουν πολύ καλά οργανωμένοι στα μεγάλα αστικά κέντρα. Το Ισλάμ καταλαμβάνει το 25% του πληθυσμού ενώ το υπόλοιπο ποσοστό πιστεύει σε Παραδοσιακά Ανιμιστικά Θρησκεύματα.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία με μια πολύ σύντομη Ιεραποστολική δράση -από το 1975 ουσιαστικά- φθάνει στο ποσοστό του 0,75% με έντονες αυξητικές τάσεις ιδίως στο Β. Καμερούν και στο Ν. Τσαντ.

Κοινωνιολογική κατάσταση των χωρών της Κέντρο-Δυτικής Αφρικής

Οι χώρες της Κέντρο-Δυτικής Αφρικής παρουσιάζουν μια πολυ-πολιτισμική εικόνα. Είναι ένα πολύχρωμο πολιτιστικό μωσαϊκό. Συνυπάρχουν καταστάσεις ανάπτυξης και υπανάπτυξης. Εκ μέρους των διαφόρων Κυβερνήσεων καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια για την παροχή τουλάχιστον των στοιχειωδών και αναγκαίων προς τους κατοίκους κάθε περιοχής αλλά αυτό αποτελεί ένα δύσκολο εγχείρημα λόγω πολλών αντικειμενικών δυσκολιών. Οι διάφορες φυλές στην πλειοψηφία τους είναι φιλειρηνικές με σεβασμό η μια προς την άλλη και φόβο Θεού. Αυτό μεταγγίζεται και στις νέες γενεές και χαρακτηρίζει τους κατοίκους των χωρών αυτών που στην πλειοψηφία τους έχουν αναπτύξει μια αλληλεγγύη για τους πάσχοντες, ένα σεβασμό και μια αγάπη για το πολύτιμο αγαθό της ειρήνης πάνω στην οποία δημιουργείται μια σταθερή βάση για πρόοδο και ευημερία. Οι κατά τόπους κοινωνίες στηρίζονται στο σεβασμό της ιεραρχίας (ενδοφυλετικής και κρατικής) και στη διατήρηση της πολιτισμικής τους ταυτότητας.
Συνυπάρχει ο πολυγαμικός και μονογαμικός τύπος οικογένειας και μια ιδιαίτερη αγάπη προς τα παιδιά τα οποία αποτελούν την ευλογία του Θεού στον κόσμο και το μέλλον κάθε τόπου.
Υπάρχει παντού υπεργεννητικότητα, φιλομάθεια και εργατικότητα. Το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού ασχολείται και ζει από την γεωργία (βαμβάκι, καφές, κακάο, δημητριακά κ.α.) η οποία στο μεγαλύτερο μέρος της γίνεται με πρωτόγονα μέσα.
Παντού γίνεται προσπάθεια για να δημιουργηθούν σχολεία και χαρακτηριστικά δείγματα του ήθους, της φιλομάθειας και της ανησυχίας των ανθρώπων είναι τα "Σχολεία Εθελοντών Γονέων". Οι ίδιοι οι γονείς όπου δεν υπάρχουν σχολεία δημιουργούν, με υποτυπώδη μέσα, σχολικές τάξεις και αναλαμβάνουν -όσοι γνωρίζουν γράμματα- εθελοντικά τον ρόλο του δασκάλου ακόμα και χωρίς βιβλία η άλλα μέσα με σκοπό να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των αρμοδίων αρχών και να δημιουργήσουν μετά από λίγα χρόνια σχολεία σε αυτά τα μέρη.
Οι άνθρωποι χαρακτηρίζονται από ένα ιδιότυπο ρυθμό υπομονής και καρτερίας που διαποτίζει όλη τους την ζωή. Αυτός ο τρόπος τους κάνει να βαστάζουν τις καθημερινές δυσκολίες με μεγάλη αξιοπρέπεια, σεβασμό και χωρίς παράπονα.
Βέβαια συνυπάρχουν και συνυφαίνονται στη ζωή τους αρχαίες προλήψεις και δεισιδαιμονίες, δημιουργήματα του φόβου και της αμάθειας.
Σ' αυτή την βάση και κατεύθυνση κινείται και η παρουσία και εργασία της Ορθόδοξης Εκκλησίας σ' αυτές τις χώρες που έχει σκοπό να μεταγγίσει την πίστη, την αγάπη και την ελπίδα του Ευαγγελίου και μέσω αυτής να απελευθερώσει τον κόσμο αυτό από κάθε φόβο, από κάθε θάνατο.
Παράλληλα επειδή η Εκκλησία δεν αγνοεί τις αντικειμενικές δυσκολίες αυτού του κόσμου αναπτύσσει και συντηρεί παράλληλα με τον Ευαγγελισμό των ανθρώπων ένα μεγάλο και πολυδιάστατο φιλανθρωπικό έργο.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου