Παρασκευή, 13 Μαΐου 2011

Από την πρόσφατη πορεία της Ορθοδοξίας στη Βόρεια Αφρική

ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗΝ ΤΥΝΗΣΙΑ, ΜΑΡΟΚΟ, ΑΛΓΕΡΙΑ...


Η Μητρόπολη Καρθαγένης περιλαμβάνει 3 ολόκληρες, Ισλαμικές κυρίως χώρες, καί ουδεμία σύγκριση μπορεί νά γίνει μέ τίς γνωστές Ελληνικές Μητροπόλεις πού εμείς γνωρίζουμε...
Βρεθήκαμε στην Τυνησία, την έδρα της Μητρόπολης Καρθαγένης παραμονές της 28ης Οκτωβρίου 2008 και συνομιλήσαμε με το νεαρό Μητροπολίτη Αλέξιο. 
Οι προκάτοχοί του ταξίδευαν στην Αφρική,  μόνο κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα... 
Εκείνος, μόλις 44 ετών, εδώ και τέσσερα χρόνια ζει μόνιμα στην Τύνιδα και ταξιδεύει στις υπόλοιπες χώρες της Μητρόπολης (Μαρόκο, Αλγερία, Μαυριτανία) δίνοντας κάθε τόσο το φιλί της ζωής στον ελληνισμό και το χριστιανισμό της Βορείου Αφρικής.
Με την πολύτιμη βοήθεια του ιερέα, Κωνσταντίνου Ανθουλιά και της συζύγου του, Στέλλας, κρατά ζωντανό ναό του Αγίου Γεωργίου στην Τύνιδα που χτίστηκε το 1846 από Έλληνες σφουγγαράδες. Τότε, η ακμάζουσα ελληνική κοινότητα μετρούσε 10.000 μέλη, τώρα όμως, δε έχουν απομείνει παρά ελάχιστοι.
Τελικά η Τυνησία είναι μια χώρα με Ευρωπαϊκό πρόσωπο, ή με Ευρωπαϊκό προσωπείο;
Με ευρωπαϊκό πρόσωπο, αλλά δεν παύει να είναι μια αραβική χώρα. Οπωσδήποτε οι Ευρωπαίοι άφησαν στο πέρασμά τους τα ίχνη τους τα πνευματικά, τη νοοτροπία και το χαρακτήρα, αλλά κι αυτά με ένα όριο. Δεν παύουν να είναι Αραβες.
Αντιμετωπίζετε προβλήματα σαν Εκκλησία;
Προβλήματα κατ' αρχήν νομιμότητας και νομιμοποίησης. Σε μία ισλαμική χώρα θα ήταν σχεδόν ουτοπία να περιμένουμε μία οποιαδήποτε αναγνώριση της Εκκλησίας. Είμαστε αναγνωρισμένοι, αλλά μόνο για την σε χαμηλούς τόνους ύπαρξή μας, για να διατηρούμε την παράδοση, τους ναούς, την ιστορία του τόπου. Πρέπει να μην προκαλούμε. Να περνάμε απαρατήρητοι. Μέχρι τώρα δεν είχαμε προβλήματα στη Βόρειο Αφρική. Και ελπίζω να μην υπάρξουν.
Βέβαια, είμαστε σε περιοχές εκατό τοις εκατό και αμιγώς μουσουλμανικές. Στην έδρα του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, στην Αίγυπτο, υπάρχουν εκατομμύρια χριστιανοί, έστω άλλων δογμάτων. Εδώ δεν υπάρχουν και αυτό πρέπει να το σεβαστούμε. Να ξέρουμε δηλαδή ότι είμαστε στο χώρο τους και μας φιλοξενούν.
Υπάρχουν δυσκολίες που δεν είναι γνωστές στον πολύ κόσμο. Είναι καταστάσεις που κρατιούνται με τα δόντια, ανάμεσα σε κινδύνους κρυφούς και καταστάσεις που διέπονται από την αβεβαιότητα του μέλλοντος. Δεν ξέρουμε πότε θα υπάρξει μία πολιτική αναταραχή, μία ξαφνική επίθεση. Για παράδειγμα στην Αλγερία σε μηνιαία περίπου συχνότητα έχουμε βομβιστικές επιθέσεις, έχουμε την Αλ Κάιντα της Βορείου Αφρικής που εσχάτως δραστηριοποιείται ιδιαίτερα στη Αλγερία και τη Μαυριτανία.
Δε μπορείς να κυκλοφορήσεις με τα ράσα στο δρόμο. Όπως και στην Κωνσταντινούπολη έτσι κι εδώ, όταν εξερχόμαστε από τους ιερούς ναούς, οφείλουμε να είμαστε με λαϊκή ενδυμασία. Αυτό είναι ένας κανονισμός του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας. Γιατί όταν υπάρχουν φονταμεταλιστές ή άνθρωποι που αγαπούν υπερβολικά τη θρησκεία τους και μας δουν εμάς σα τη μύγα μες' το γάλα να κυκλοφορούμε ξαφνικά ανάμεσά τους, σαφώς θα προκαλέσει. Αυτό δεν είναι αναγκαίο στην υποσαχάρια Αφρική, εκεί που υπάρχει το ιθαγενές στοιχείο και η ιεραποστολή.
Σας παρέχουν μυστικούς αστυνομικούς για φύλακες;
Όχι, δε μας παρέχουν. Το κάνουν από μόνοι τους και χωρίς εμείς υποτίθεται να το γνωρίζουμε. Κοινώς είμεθα υπό παρακολούθηση. Ενδεχομένως να νομίζουν ότι ο επίσκοπος έχει κάποιο ρόλο και διάθεση να προσηλυτίσει, να κάνει προπαγάνδα. Όμως, φανερά υπάρχει απόλυτος σεβασμός στο αξίωμα. Και όταν τους ρωτάμε γιατί όλη αυτή η παρακολούθηση, μας απαντούν ''για την ασφάλειά σας''. Ως ένα βαθμό αυτό είναι καλό, γιατί σε αυτές τις περιοχές δεν ξέρουμε τι μπορεί να συμβεί αν δεν υπάρχει αυτή η ασφάλεια. Κανείς το συνηθίζει.
Σεβασμιότατε, ποιες είναι οι σχέσεις σας με τις άλλες Εκκλησίες στην περιοχή;
Οι σχέσεις μας είναι αυτές του διαλόγου και τη συνεργασίας, κυρίως με την Καθολική Εκκλησία, σχέσεις φιλικές λόγω του ότι έχουμε και γειτνίαση με τον καθολικό ναό. Με τη διαφορά ότι αυτοί φυσικά έχουν μεγαλύτερο αριθμό μελών στις κοινότητές τους, καθώς η Τυνησία είναι και παλαιά γαλλική αποικία.
Με όσα συμβαίνουν δε μπορώ να πω ότι ο Χριστιανός μπορεί να αισθάνεται ή να κοιμάται ήσυχος. Οπωσδήποτε βρίσκεται σε ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον. Αυτό μας κάνει να είμαστε και περισσότερο φιλικοί απέναντι σε όλα τα δόγματα απ' ότι στη μητροπολιτική Ελλάδα και στους χώρους όπου έχουμε αυτή την πολυτέλεια να επιβάλλουμε αρχές και να μιλάμε για αρχές. Εδώ είμαστε σαν αδέρφια, γιατί απέναντί μας έχουμε το Μουσουλμάνο. Όχι σαν εχθρό. Η συνύπαρξη είναι ειρηνική.
Ποια είναι η κατάσταση που αντιμετωπίζετε στις άλλες Αφρικανικές χώρες που λειτουργείτε;
Η κατάσταση στο Μαρόκο είναι περίπου παρόμοια με της Τυνησίας. Τα προβλήματα ξεκινούν να φαίνονται αρκετά στην Αλγερία, όπου να φαντασθείτε ότι πρόσφατα η χώρα εξέδωσε διάταγμα το οποίο επιβάλλει τέσσερις μέρες πριν από την τέλεση της κάθε λειτουργίας να παίρνουμε άδεια από το διοικητή της πόλης, και εξαιρούμαστε μόνο εμείς οι Ορθόδοξοι γιατί το παρεκκλήσιο βρίσκεται στο προαύλιο της πρεσβείας, σε ελληνικό έδαφος δηλαδή.
Στη Μαυριτανία μου έχει απαγορευτεί η είσοδος μια φορά, ήταν όμως την περίοδο του προτελευταίου πραξικοπήματος, οπότε και το Υπουργείο Εξωτερικών για λόγους ασφάλεια με προέτρεψε να αναβάλω το ταξίδι. Πήγε αργότερα, όταν εξομαλύνθηκε η κατάσταση και τώρα πάλι έγινε νέο πραξικόπημα και περιμένω τη νέα εξομάλυνση για να ξαναπάω. Γενικά, σε αυτές τις χώρες πάμε προσευχόμενοι ότι η περίοδος, στην οποία θα είμαστε εκεί, θα είναί ήσυχη.
''Σεβασμιότατε, πώς συντηρείστε οικονομικά;
Η Μητρόπολη έχει μια ελάχιστη βοήθεια από την Ελλάδα, που είναι το μέγιστο δυνατό βέβαια που μπορεί να κάνει. Οι ιεραποστολικές Μητροπόλεις της μαύρης Αφρικής έχουν βοήθεια από συλλόγους και σωματεία στην Ελλάδα, δεδομένου ότι χτίζονται νοσοκομεία, σχολεία, βαπτίζονται πολλοί ιθαγενείς κλπ. Στις δικές μας περιοχές, το πρόβλημα είναι ότι εκτός από αυτή τη μικρή βοήθεια δεν έχουμε τίποτα άλλο, γιατί συγκαταλεγόμαστε στις μη ιεραποστολικές Μητροπόλεις, κακώς κατά τη γνώμη μου.
Γιατί αν δεν είναι ιεραποστολή, τι είναι όταν ένας παπάς κάθεται μόνος του στη μέση μιας μουσουλμανικής περιοχής, υψώνει την ελληνική σημαία και κάνει τη λειτουργία με τη μάχαιρα να επικρέμαται πάνω από το κεφάλι του. Παρολαυτά, υπάρχουν κάποιοι Μητροπολίτες από την Ελλάδα που ενσκήπτουν σ' αυτό το πρόβλημα και μας στέλνουν κάποια απρόσμενη βοήθεια...

Τι είδους κοινωνικό έργο έχει η Εκκλησία, τόσο προς την ελληνική κοινότητα όσο και προς τη μουσουλμανική;
Αδιακρίτως, προσφέρει την αγάπη και την προσέγγιση του χριστιανικού λόγου και πνεύματος, χωρίς να διακρίνει σε χρώμα σε φυλή, σε θρησκεία... Δεδομένου και ότι στη δική μας περιοχή δεν έχουμε πολλούς Έλληνες και αυτοί οι λίγοι που υπάρχουν δεν είναι άποροι. Αρα λοιπόν το κοινωνικό έργο μας θα απευθυνόταν στους σεισμοπαθείς της Αλγερίας από το σεισμό του 90 ή στους φτωχούς της Δυτικής Σαχάρας...



Μέσα σε κλίμα συγκίνησης και κατανύξεως, στον Ιερό Ναό των Αγίων Αθανασίου Νικολάου και Φωτίου, του Μετόχίου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής, στην Άνω Κυψέλη, ανήμερα της μεγάλης εορτής των Αγίων Αποστόλων, με την Σεπτή Ευλογία του Προκαθημένου της Αλεξανδρινής Εκκλησίας Μακαριωτάτου Πάπα και Πατριάρχου κ.κ. ΘΕΟΔΩΡΟΥ Β΄, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καρθαγένης κ. Αλέξιος, Υπέρτιμος και Έξαρχος Βορείου Αφρικής, χειροτόνησε εις Διάκονο τον Ευλαβέστατο Λάμπρο Κεφαλληνό, 32 ετών, έγγαμο, ο οποίος προορίζεται μετά και την εις πρεσβύτερο χειροτονία του την Κυριακή 4 Ιουλίου τρ έ. να υπηρετήσει εις την πλέον ακριτική χώρα της δικαιοδοσίας της Ιεράς Μητροπόλεως Καρθαγένης, την Μαυριτανία.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καρθαγένης κ. Αλέξιος, αναφέρθηκε εκτενώς εις την κατάσταση που βρίσκεται η χώρα αυτή της Βορείου Αφρικής και περιέγραψε τις πολύ δύσκολες συνθήκες που επικρατούν σ αυτήν λόγω του Θρησκευτικού φονταμεταλισμού ,του ισλαμικού εξτρεμισμού, της πολιτικής αστάθειας, των ακραίων κλιματολογικών συνθηκών και της φτώχιας που μαστίζει την χώρα αυτή, ζητώντας από όλους τους παρισταμένους να προσεύχονται για τον π. Λάμπρο, που γνωρίζοντας όλα αυτά τα προβλήματα και τις αντιξοότητες που καλείται να υπερβεί ένας κληρικός για να μπορέσει να επιτελέσει το έργο του σ αυτή τη χώρα, εκείνος επέλεξε να υπηρετήσει εκεί και να βοηθήσει τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη κ. Αλέξιο, στην προσπάθεια που καταβάλει από της εκλογής του στην Ιερά Μητρόπολη Καρθαγένης το 2004, να θέσει τα θεμέλια, τις ρίζες, για την διαρκή παρουσία και μαρτυρία της Ορθοδοξίας στην χώρα της Μαυριτανίας.


http://ierapostoli.wordpress.com/2010/07/01/mayritania_orthodoxy/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου