Ηλίας
Βουλγαράκης
Η ερώτηση φαίνεται, το λιγότερο, απλοϊκή, μια
και σε όλους έρχεται αυθόρμητα η απάντηση: ο ιεραπόστολος. Ωστόσο τα πράγματα
δεν είναι τόσο απλά όσο παρουσιάζονται. Εξίσου καλά θα μπορούσε κανείς να
αρνηθεί ολοκληρωτικά την αυτονόητη αυτή απάντηση, με τον ισχυρισμό, ότι η
συμβολή του ιεραποστόλου στο έργο της ιεραποστολής είναι μηδαμινή και γι' αυτό
αμελητέα.
Που βρίσκεται η αλήθεια; Οπωσδήποτε δεν μπορούμε
να αγνοήσουμε το έργο του ιεραποστόλου. Εμβαθύνοντας όμως στα πράγματα, πρέπει
να ομολογήσουμε ότι αυτός πού στην πραγματικότητα κάνει την ιεραποστολή δεν
είναι ο ιεραπόστολος. Είναι ο ίδιος ο Θεός. Κι όταν λέμε εδώ ο Θεός εννοούμε και
τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος, δηλαδή τον Πατέρα, τον Υίό και το Aγιο
Πνεύμα.
Την αλήθεια αυτή μας την διδάσκει η Αγία Γραφή.
Τα χωρία της Γραφής πού μιλάνε πάνω στο θέμα αυτό είναι πολλά. Περιοριζόμαστε
εδώ σε μερικά βασικά. Και πρώτα απ' όλα διδάσκει η Γραφή ότι ο Θεός-Πατήρ θέλησε
τη σωτηρία των ανθρώπων και γι' αυτό έστειλε στον κόσμο τον Υιό Του (Γαλ. 1:4,
Α΄ Ίωαν. 4:10). Δίχως τον ερχομό Του δεν θα ήταν δυνατό να σωθούν οι άνθρωποι
(Πράξ. 4:12, Β΄ Θεσ. 2:10). Ο Υιός πάλι, ερχόμενος στον κόσμο, εκήρυξε οτι του
εμπιστεύθηκε να πει ο Πατήρ (Ιωάν. 12:49, 14:24 και 17:8,13). Στη συνέχεια ο
Χριστός παραδίδει το ευαγγέλιο Του στους αποστόλους και το αποκαλύπτει στον απ.
Παύλο (Γαλ. 1:12). Συνεργός στο έργο αυτό έρχεται το ʼγιο Πνεύμα, το όποιο
αποκαλύπτει στους αποστόλους το μυστήριο του Χριστού (Εφ. 3:5) και τους βοηθεί
να το διδάξουν στον κόσμο (Εφ. 6:18).
Η Αγία Τριάδα εκλέγει τους αποστόλους. ʼλλοτε
γίνεται λόγος ότι την εκλογή την κάνει ο Πατήρ και ο Υιός (Γαλ. 1:1), άλλοτε ο
Πατήρ (Α΄ Κορ. 1:1, Α΄ θεσ. 3:2), άλλοτε ο Υιός (Πράξ. 22:21) και άλλοτε το
Πνεύμα το ʼγιο (Πράξ. 13:2).
Στο έργο επίσης της ιεραποστολής μετέχουν και τα
τρία πρόσωπα της Αγ. Τριάδος. Ο Χριστός εκάλεσε τον Παύλο και τους συνεργούς του
με το γνωστό όραμα, να κηρύξουν στη Μακεδονία (Πράξ. 16:10). Ο Θεός Πατήρ άνοιξε
τις καρδιές των Ελλήνων να δεχθούν το κήρυγμα των αποστόλων η, όπως το λέει
ωραία η Γραφή, «ήνοιξε τοις έθνεσι θύραν πίστεως» (Πράξ. 14:27). Σε άλλο σημείο
γίνεται πάλι λόγος ότι άλλοι απόστολοι με το κήρυγμα σπέρνουν τη θεία σπορά και
άλλοι την ποτίζουν. Ωστόσο εκείνος πού αυξάνει το σπόρο είναι ο Θεός (Α' Κορ.
3:6).
Ίσως εδώ πρέπει να προσθέσουμε ότι το έργο της
ιεραποστολής ολοκληρώνεται με την εγκατάσταση της εκκλησιαστικής ιεραρχίας, που
είναι και αυτό έργο του Αγίου Πνεύματος (Πράξ. 20:28).
Μετά από όσα μας είπε μέχρι τώρα η Αγία Γραφή
εύκολα βγαίνει το συμπέρασμα ότι η θέση του Ιεραποστόλου στο έργο της
ιεραποστολής είναι δευτερεύουσα. Τη σχέση αυτή πολύ επιγραμματικά μας την
διατυπώνει ο απ. Παύλος όταν μας λέει, «Θεού γαρ εσμέν συνεργοί» (Α΄ Κορ. 3:9).
Αυτό σημαίνει ότι η ιεραποστολή είναι βασικά έργο του Θεού, στο οποίο μας κάνει
την τιμή να μας καλεί για συνεργούς. Από το πνεύμα αυτό καταλαβαίνουμε γιατί ο
απόστολος των Εθνών με επιμονή ζητούσε από τους πιστούς να προσεύχονται στο Θεό
για να τον ενισχύει στο έργο του. Παραθέτουμε δύο χαρακτηριστικά του αιτήματα:
«Το λοιπόν προσεύχεσθε, αδλφοί, περί ημών, ίνα ο λόγος του Κυρίου τρέχη και
δοξάζηται, καθώς και προς υμάς» (Β΄ Θεσ. 3:1) η «Προσευχόμενοι άμα και περί
ημών, ίνα ο Θεός ανοίξη ημίν θύραν του λόγου, λαλήσαι το μύστηριον του Χριστού»
(Κολ. 4:3).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου